Informace

Na této stránce se průběžně budou objevovat informace týkající se hry. Pokud tu něco zásadního chybí, budeme rádi, když nám to sdělíte emailem nebo v diskuzi.

Zkratka je pražská denní lineární šifrovací hra pro začátečníky až středně pokročilé týmy. Co to znamená?
  • pražská: hra se bude konat v Praze a blízkém okolí. Při organizátory plánovaném postupu týmů se tak nedostanete mimo dosah pražské MHD. Pokud ovšem usoudíte, že vás šifra vybízí k cestě 20 km daleko a rozhodnete se ignorovat pravidlo o maximální vzdálenosti 2 km a vyrazíte tímto směrem, pak s tím orgové nemohou nic dělat ;-)
  • denní: budete muset ráno vstávat, ale čelovce se asi stejně nevyhnete
  • lineární: k nalezení dalšího stanoviště je potřeba vyřešit stanoviště předcházející. Neznamená to však, že se tým nesmí dělit nebo že by trasu tvořila přímka.
  • šifrovací hra: nevíte-li, co je šifrovací hra, podívejte se na sifrovacky.cz.
  • pro začátečníky až středně pokročilé týmy: Hra je takto klasifikována z několika důvodů:
    1. Systém nápověd umožní každému dojít tak daleko, jak si přeje.
    2. Organizátoři jsou sami středně pokročilí hráči s nepříliš vysokým herním indexem. Ač se tomu snažíme vyhnout, může se stát, že principy některých šifer již byly někdy dříve použity.
    3. Obtížnost se snažíme udělat lehkou, snad se to tak i podaří. (Pokud k tomu chcete přispět a nebudete se účastnit hry, budeme rádi za pomoc při testování)
    Jste-li zkušenější tým, budeme rádi, když nepůjdete v plné sestavě, ale naberete začátečníky nebo děti a společně si hru užijete. Přece nechcete trasou prolétnout a být v cíli před organizátory (a pokud ano, prosíme, nedělejte to :) ).

Myslíme si, že na šifrovačkách jsou hlavní šifry a jejich luštění. Většina šifrovaček ale určuje pořadí podle posledního stanoviště a týmy jsou hlavně ke konci hry motivované spíše brát nápovědy než se snažit luštit. Na Zkratce budeme brát ohled hlavně na to, kolik šifer jste vyluštili a s jakým množstvím nápověd. Můžete se umístit lépe, než týmy, které došly dál, příchod do cíle u nás není kritérium pro umístění. Samozřejmě ale budeme rádi, když nás třeba po konci hry přijdete pozdravit ;) .

Pokud už teď víte, že se hry nezúčastníte (nemáte čas, neseženete tým, nesedí vám obtížnost, ...), ozvěte se nám prosím jako testeři.

Trasa by měla být vhodná pro kočárky, i když jako obvykle může být terénní kočárek vhodnější, případně může být potřeba některá místa objet.




Zde najdete jakási organizátorská očekávání od různě silných týmů: (slouží pouze pro představu, jak by podle organizátorů hra měla vypadat)
  • Mírně nebo středně pokročilý tým: Tento tým usiluje o vítězství a tak řeší většinu šifer bez nápověd. Dorazí tedy do cíle cca v 18-20 hodin večer, pozdraví se s orgy a dalšími týmy a počká na vyhlášení, aby zjistil, zda ho někdo předběhl, nebo je vítězství jeho :)
  • Tým začátečníků: Hlavním cílem začátečníků by mělo být užít si hru. Proto se sice o výhru také snaží, ale po větším množství nápověd začne být jasné, že budou mít na vítěze bodovou ztrátu. Nápovědy tedy používají tak, aby je hra bavila, a zároveň závodí s dalšími začátečníky o co největší počet bodů. Do cíle tým dorazí buďto těsně před koncem nebo až po ukončení hry, zajde se pozdravit s ostatními, podívat se na řešení šifer, které nestihl nebo bral absolutku, a pogratulovat vítězům.
  • Tým začátečníků s jedním nebo dvěma pokročilými hráči: Zde to velmi závisí na pokročilém hráči (hráčích). Pokud se tento rozhodne luštit, jako by byl na TMOU, a nasadí kyborgské tempo, pak začátečníci v týmu moc šifer nevyluští, tedy si toho ze hry moc neužijí, a tým bude pravděpodobně v cíli dříve než orgové. Pokud ale nechá zbytek týmu luštit a sám jen mírně radí nebo vyřeší šifru vždy až po určité době, dojde tým do cíle ve srovnatelné době jako středně pokročilí a s podobnou bodovou ztrátou a všichni budou mít dobrý pocit, že nějak přispěli k celkovému umístění.
  • Tým, kde většinu tvoří pokročilí hráči: Tento tým se na hře ideálně vůbec nevyskytuje. Pokud ano, tak prochází hrou téměř jako by tam šifry nebyly, stěžuje si, že šifra ještě není vystavena, že cíl není ve tři odpoledne otevřen a podobně. Hru samozřejmě bezkonkurenčně vyhraje, protože více takových týmů se doufejme nezúčastní. Naštve tím jak orgy, tak některé hráče, a hru si pravděpodobně neužije. Chce-li takový tým luštit naše šifry, byli bychom radši, kdyby nám zkratku otestoval. (Díky)
  • Jednočlenný tým: Tato možnost slouží spíše jako výzva pro pokročilé hráče, kteří nechtějí brát nováčky a chtějí se účastnit v rozumném složení (tedy nemohou přibrat stejně silné lidi). Takový hráč se typicky snaží vyhrát a nápovědy bere podle toho, jak mu hra sedne. Jak budou jednočlenné týmy procházet hrou netušíme a jsme na to vždy zvědaví. Hra v jednom je výrazně náročnější, proto ji silně nedoporučujeme začátečníkům. Pokud chcete vědět, jaké to je, můžete si přečíst reportáže jednotlivců z minulých let a to včetně té od vítěze třetího ročníku (2019).

Realita:

První tým přiběhne do cíle ve tři odpoledne s plným počtem bodů, těsně následován dalšími týmy. A nebo dáme na hru šachy.



Kdo by v týmu neměl chybět?
  • Někdo s dobrým logickým uvažováním
  • Někdo se schopností navigovat tým podle mapy.cz
  • Někdo, kdo má mobil s funkčním internetem a zvládne práci s webovým systémem
  • Někdo se širokým spektrem vědomostí (případně alespoň se znalostí, kde vědomosti nalézt)
  • Někdo, kdo zvládne včas přihlásit tým a zaplatit startovné
  • Občas se hodí i další schopnosti, například všimnout si druhé strany šifry nebo nebát se šifru stříhat, lepit, spálit, polít, sešívat a podobně... a nebo naopak zabránit zbytku týmu, aby těmito způsoby zničil každou šifru.